ایمان-توکل-استقامت

بیان دیدگاه های شخصی در خصوص مسائل روز

ایمان-توکل-استقامت

بیان دیدگاه های شخصی در خصوص مسائل روز

بیان دیدگاه های شخصی در خصوص مسائل اجتماعی و سیاسی

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

بسمه تعالی

(وصیت امام علی علیه السلام به فرزندانش امام حسن و امام حسین علیهم السلام در بستر شهادت پس از ضربت ابن ملجم که لعنت خدا بر او باد در رمضان سال 40 هجری در شهر کوفه)

شما را به ترس از خدا سفارش می کنم،به دنیا پرستی روی نیاورید،گر چه به سراغ شما آید و بر آنچه از دنیا از دست می دهید اندوهناک مباشید؛ حق را بگویید و برای پاداش الهی عمل کنید و دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید.

شما را و تمام فرزندان و خاندانم را و کسانی را که این وصیّت به آنان می رسد،به ترس از خدا و نظم در امور زندگی و ایجاد صلح و آشتی در میانتان سفارش می کنم، زیرا من از جدِّ شما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که می فرمود:

«اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه یِ یکسال برتر است»

خدا را!خدا را!درباره یِ یتیمان،نکند آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد!

خدا را!خدا را!درباره یِ همسایگان ،حقوقشان را رعایت کنید که وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شماست،(ایشان) همواره به خوشرفتاری با همسایگان سفارش می کرد تا آنجا که گمان بردیم برای آنان ارثی معیّن خواهد کرد.

خدا را!خدا را!درباره یِ قرآن،مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشی بگیرند.

خدا را!خدا را! درباره یِ نماز،چرا که ستون دین شماست.

خدا را!خدا را! درباره یِ خانه خدا،تا هستید آن را خالی مگذارید،زیرا اگر کعبه خلوت شود،مهلت داده نمی شوید.

خدا را!خدا را!درباره یِ جهاد با اموال و جانها و زبان های خویش در راه خدا.

بر شما باد به پیوستن با یکدیگر و بخشش همدیگر،مبادا از هم روی گردانید و پیوند دوستی را از بین ببرید.امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلّط می گردند،آنگاه هر چه خدا را بخوانید جواب ندهد!

(سپس فرمود)

ای فرزندان عبدالمطّلب:مبادا پس از من دست به خون مسلمین فرو برید و بگویید،امیر مؤمنان کشته شد،بدانید جز کشنده یِ من کسی دیگر نباید کشته شود.درست بنگرید!اگر من از ضربت او مُردم،او را تنها یک ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اعضایِ او را مبُرید، من از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود:«بپرهیزید از بریدن اعضایِ مُرده،هر چند سگ دیوانه باشد».

  • ۹۶/۰۳/۲۶
  • سید ابراهیم میرپورفرد